Beskrivning
Indhold i dette nummer:
INTRO: Tema Fortællinger
Sofie Kristiansen & Marie Louise Plenborg: Satire er en opsang til selvfede pølsedanskere
Satiren er et spejl der viser os tilværelsens tragikomiske karakter: Livet er latterligt, men først og fremmest lattervækkende. Skuespilleren Bodil Jørgensen retter en kærlig samfundskritik gennem revyer og sketchshows.
Mark Herron: Obama afbilder Amerikas mange ansigter
Som ingen anden præsident har Barack Obama skrevet minoriteterne ind i fortællingen om Amerika. Med små tilføjelser i sine indsættelsestaler har Obama gjort slavernes arbejde, de homoseksuelles kamp og kvindeforkæmpernes oprør til en del af den amerikanske drøm..
Lis Raabjerg Kruse: Den praktiske side: Kunsten at glemme sin mnemoteknik
Hvor mange dværge var der i skoven, og hvem vækkede Snehvide fra sin skønhedssøvn? Nogle detaljer er vigtigere at huske end andre. Her får du nogle huskeregler der gør det nemmere for dig som fortæller eller taler at huske dit indhold men også et hint til hvad du ikke skal huske.
Christian Kock: Den teoretiske side: Det effektive plot tager fusen på os
Fortællinger skaber spænding ved at skrue vores forventninger i vejret – for så at vende vores hidtidige forståelse på hovedet.
Hanne Smith Pedersen: Hvornår er gode historier tomme argumenter?
En fængende fortælling får os til at fange pointen hurtigere end en filosof kan nå at lægge to præmisser sammen. Men en god fortælling giver os sjældent hele historien. Derfor skal vi lytte med et vågent øre efter fortielser.
Helle Lykke Nielsen: Aloha from Vollsmose
Ghettoer skal promoveres som farverige turistdestinationer, hvis det står til reklamebureauer og mediehuse. Det gøres ved at finde ghettoernes gode historier frem. Kunstgrebet hedder “storytelling” – men fortællingerne er desværre ikke helt uden mangler.
Christian Stenz Kirkebæk: Den fortællende journalist låner fra litteraturen
Gode journalistiske fortællinger har sans for den sigende detalje, den rammende replik og det spændende forløb. Når journalisten på den måde bruger litteraturens virkemidler, kalder man det for en feature. Her får du tre gode råd til at skrive featureartikler som rummer både information og oplevelse.
Esben Bjerggaard Nielsen: Enden er atter nær
Fortællingen om verdens undergang har altid fascineret og forfærdet mennesket. I fortiden bebudede de religiøse skrifter dommedag, ragnarok og armageddon som gudernes vilje. I dag er det klimaforandringerne som bliver menneskets undergang – og det er mennesket selv der både bebuder og forårsager dem.
Hanne Roer: Profilen: En stor fortællings allersidste død
Enhedslistens politiske fortælling opstod af asken fra 80’ernes sammenbrændte socialisme og bærer stadig præg af hammer og segl. I principprogrammet for 2014 har de nye frontfigurer dog luget ud i de revolutionære fortidslevn – og har gjort den danske velfærdsstat til både målet og midlet.
Anna Louise Hjorth Andersen, Nadja Kaspersen og Julie Thalund: Det kræver mod at være medborger
Når fællesskabet HØRT afholder fortællearrangementer, har de et dannende formål. De skal styrke deltagernes mod og lyst til at blande sig i samfundet. Det sker på en enkel måde: ved at fortælle historier.
Nikolaj Ottosen-Støtt: Talerstolen: Juleevangeliet – en folkelig (gen)fortælling
Fortællingen om Jesu fødsel har mange forfattere. I Bibelen optræder den i to versioner, og i julekrybbens sammensurium af forskellige figurer inkarneres fortællingens facetterede og folkelige natur. Bibeltekster og folkelige fortællinger supplerer hinanden og bidrager på hver deres vis når præsten juleaften går på prædikestolen for at formidle kristendommens julebudskab.
Bogomtaler:
Wayne C. Booth, The Rhetoric of Fiction
Ole Togeby, Bland blot genrerne – ikke tekstarterne!
Kresten Bjerg, Skriveguiden – Til offentlige virksomheder.
Christina Holgård Sørensen (red.), Godt sprog i organisationer.
Om dette nummer:
- Antal sider: 36
- ISSN: 0908-7923
- Udkom 17. december 2014