Omtale i RetorikMagasinet 87 (2013)
Ulrik Haagerup, En konstruktiv nyhed. Et opgør med pressens negative verdenssyn, Forlaget Ajour, 2012, 236 sider.
Reflekteret opsang til pressens pessimister
Mediebranchen er i krise. Salgene svinder ind år efter år mens journalisternes frustration vokser. Det er på tide at vinke farvel til den sensations-, person-og skandalefokuserede nyhedsformidling. Således lyder budskabet i en ny antologi redigeret af Ulrik Haagerup hvor politikere, medieeksperter og fremtidsforskere deler deres vidt forskellige synspunkter.
Som titlen lover, er bogen en selvkritisk refleksion over pressens væsen såvel som en fremadrettet opsang. Med velvalgte eksempler og mangfoldige bidrag kommer bogen godt omkring problematikkerne med fordummende journalistik. Og som følgesvend til kritikken leverer bogen både inspiration og konkrete forslag til hvordan nyhedsmedierne kan genopfinde sig selv – og gøre en positiv forskel for samfundet.
Liknande artiklar:
Retorik til tiden
Nidkære sprogbetjente
Virkeligheden er det vi ser i tv
Boblekongen blæser til kamp for fælles fornuft
Redaktør på Retorikmagasinet 2011-2013