Live: Om at udnytte populære holdninger

RetorikMagasinet Live er foredrag, diskussioner og andre arrangementer med retorikfagligt fokus.

Live: Om at udnytte populære holdninger

Hvad får Netto til at male deres facade i regnbuens farver under Copenhagen Pride? Hvordan kan det være at pizzabakkerne ikke længere er hvide, grønne og røde, men farvet som genbrugspap? Og hvorfor vælger modehuset Dior at printe feministiske slogans på deres tøj?

Er det for at støtte en god sag, eller er det for at udnytte populære holdninger? Og hvad synes vi om det?

RetorikMagasinet LIVE inviterer til motivspekulation og drilske dilemmaer når vi blander retorikken med etik og økonomi: Hvor går vores moralske grænse for brug af populære holdninger som branding?

Alle er velkomne. Det er gratis. Vi sørger for lidt snacks og drikkevarer. Måske endda rødvin. Og så kan du glæde dig til at opleve aftenens to oplægsholdere, Heidi Keller og Steen Vallentin!

Annonce

Vi glæder os til at se jer!

Torsdag 23 november 2017 · kl 19.00-21.00
Københavns Universitet Amager – Karen Blixens vej 4, lokale TBA

◤ HEIDI KELLER ◢
Der var engang hvor feminist var et skældsord. Nu er det hot. Faktisk så hot at det bliver brugt til at sælge alt fra streamingtjenester til highstreet-fashion. Femiwashingen er over os, men kan du være feminist ved at tage den rigtige t-shirt på? Skader kommercieliseringen af feminismen den egentlige sag? Og hvad har Beyoncé med en trojansk hest at gøre? Det er nogle af de spørgsmål Heidi vil besvare når hun præsenterer begrebet femiwashing med masser af konkrete og aktuelle eksempler. Samtidig kommer hun med sine bud på hvilke overvejelser brands bør gøre sig når de overvejer at surfe med på femi-/pride-/greenwashingsbølgen.

☞ Heidi Keller er cand.mag. i retorik, skuespiller, konsulent hos Advice og forfatter til en artikel om femiwashing (http://bit.ly/2nHtk1v).

 

◤ STEEN VALLENTIN ◢
Én ting er hvad en virksomhed siger den er. En anden er hvad den faktisk er. Mulighederne for markedsføring gennem populære holdninger er endeløse, men hvis ikke man passer på, kan man brænde sig på egen branding. Steen er forfatter til bogen “Afkastet og anstændigheden – social ansvarlighed i kritisk belysning“ hvor han kaster et kritisk blik på CSR (Corporate Social Responsibility). Hvordan er samspillet mellem holdning og handling? Og hvordan finder man balancen? Steen er klar med en række eksempler på moralsk markedsføring sat ind i en større sammenhæng.

☞ Steen Vallentin er Ph.d., associate professor i CSR hos CBS og tidligere medlem af Etisk Råd.

RetorikMagasinet Live er arvtager til Retorikforeningen som afsluttede sin virksomhed i januar 2017. Målet er at arrangere 3-4 foredrag/debatter per år. Kom gerne med synspunkter og forslag på live@retorikmagasinet.dk

Nikolaj Falkenberg-Klok

Redaktør på RetorikMagasinet siden 2016

Latest posts by Nikolaj Falkenberg-Klok (see all)

Lignende artikler:

Skriv et svar